De 2019 Dakar is vandaag van start gegaan in Peru. BMW-fabrieksteam X-raid zet acht Mini Motorsport-voertuigen in om de regerende kampioen Peugeot, evenals Toyota, te verslaan. Net als vorig jaar zal hun wagenpark bestaan uit Mini John Cooper Works Buggy’s (3) en John Cooper Works Rally’s (5) met vierwielaandrijving.
20 overwinningen
De buggy’s worden bestuurd door Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz en Cyril Despres, die gezamenlijk 20 overwinningen op hun naam hebben staan. Terwijl de ‘Mini Countryman-gebaseerde’ JCW Rally een evolutie is van X-raid’s originele (2012-15) All4 Rally racewagens, is de Buggy een latere ontwikkeling, net op tijd voltooid voor de race van vorig jaar.
Voorbij zijn de twin-turbo dieselmotoren van 2018. Deze buisvormige Mini’s gebruiken enkelvoudige turbo zescilinders met variabele bladtechnologie. De diesels hebben ook een herziene timing en een nieuwe uitlaat van Akrapovič, samen met nieuwe inlaten, elektrische turbobesturingen en luchtgekoelde intercoolers in plaats van de vloeistofgekoelde opstelling van vorig jaar.
High-end prestaties
De diameter van de luchtbegrenzer is ook met 1 mm verhoogd, wat deze 350 pk Dakar-monsters betere high-end prestaties zou moeten geven in de buurt van hun topsnelheid van 193 km/u. De rest van de specs blijft vergelijkbaar met de voorgaande jaren: Dry-sump smering, een Xtrac zes-traps sequentiële versnellingsbak, Brembo remmen en een Kevlar / koolstofvezel body.