Heb jij een eigen bedrijf? Dan krijg je te maken met administratiewerk. De meeste ondernemers vinden dit maar niets. Het bijhouden van de administratie kost namelijk veel tijd. Deze tijd steekt de gemiddelde ondernemer liever in zijn bedrijf. Helaas is boekhouden iets wat bij het zelfstandig ondernemerschap hoort. Heb jij er geen tijd voor of ontbreekt het je aan kennis? Dan besteed je jouw boekhouding mogelijk uit aan een accountant. Wil je geen kosten maken voor de administratie? Dan ga je er zelf mee aan de slag. De kans is groot dat je hiervoor een boekhoudprogramma gebruikt. Hiermee wordt de boekhouding een stuk makkelijker. Toch kun je nog steeds zaken vergeten. Om dit te voorkomen, vertellen wij je in deze tekst graag hoe online boekhouden werkt.
Boek transacties in
Bij ieder bedrijf komt er geld binnen en gaat er geld uit. Deze geldstromen moet jij inboeken om jouw boekhouding up-to-date te houden. Veel ondernemers doen dit handmatig. Doe jij dit ook? Dan kost dit je onnodig veel tijd. Met een (online) boekhoudprogramma kun je dit automatiseren. Dit kan overigens alleen als het mogelijk is om jouw zakelijke rekening aan het programma te koppelen. Bij een online boekhoudprogramma is deze koppeling vaak standaard aanwezig, bij offline software lang niet altijd. Wil jij jouw boekhouding automatiseren? Kies dan voor online boekhouden. In dat geval hoef je de transacties van jouw zakelijke rekening niet langer handmatig in te boeken.
Verstuur en verzamel facturen
Met jouw bedrijf verkoop je producten of verleen je diensten aan bedrijven en/of klanten. Je brengt hen het verschuldigde bedrag in rekening door een factuur te sturen. Veel ondernemers versturen hun facturen wekelijks of maandelijks per mail. Doe jij dit ook? Dan verlies je op een gegeven moment mogelijk het overzicht. Je weet niet meer welke factuur je wanneer verstuurd hebt, waardoor jouw administratie een rommeltje wordt.
Gebruik je een online boekhoudprogramma? Dan hoef je hier niet bang voor te zijn. Nee, want met behulp van deze software kun je ook facturen versturen. Als een klant zijn/haar factuur betaalt, koppelt een online programma deze betaling direct aan de bijbehorende factuur. Jij hoeft hierdoor zelf niet langer de transactie bij de bijbehorende factuur te zoeken, dit doet het programma voor jou. Bovendien verzamelt de software alle facturen, wat jou ook (veel) tijd scheelt. Wil jij een online boekhoudprogramma kopen? Kijk dan eens op www.abnamro.nl/boekhouden.
Vergeet de btw-aangifte niet
Als zelfstandig ondernemer moet je ieder kwartaal, iedere maand of ieder jaar btw-aangifte doen. Hierbij geef je aan de Belastingdienst door hoeveel btw je over de betreffende periode betaald hebt en hoeveel er is binnengekomen. Op basis van deze gegevens wordt duidelijk of je moet betalen of dat je geld terugkrijgt. Bij menig ondernemer schiet de btw-aangifte er weleens bij in. Dit komt vaak doordat het veel tijd kost. Met een online boekhoudprogramma kost het je niet of nauwelijks tijd meer. Het programma zet de aangifte namelijk voor jou klaar, waardoor jij het alleen nog maar moet versturen. Hierdoor is de kans dat je het vergeet, klein. Hierdoor bespaar jij jezelf niet alleen tijd, maar ook geld. Als jij de btw-aangifte te laat aanlevert, krijg je namelijk een boete van de Belastingdienst.