5 Italiaanse supercars waar iedere man vroeger van droomde (en waarschijnlijk nog steeds)

Denk je aan Italië, dan denk je aan lekker eten, mooie vrouwen, stijlvolle bewoners en last but not least: prachtige auto’s. Kijken we alleen al naar Italiaanse merken, dan barsten die van een gevoel van luxe: Valentino, Versace, Gucci, Lamborghini, Ferrari en ga zo maar door. La vita è bella. Tenminste, dat is het met een mooie Italiaanse auto voor de deur. Italiaanse auto’s brengen namelijk als geen ander een bepaald soort passie met zich mee. Van een kleine tweecilinder Fiat 500-motor tot een Lamborghini V12: Italianen hebben het niveau van de auto-industrie als geen ander gedefinieerd, zowel op gebied van design als technologie.

Dat succes komt overigens niet alleen door de auto’s zelf, maar ook door veel liefde vanuit de celebrity-wereld. Vroege Ferrari-eigenaren waren onder andere Clint Eastwood en Steve McQueen. Rod Stewart hield van zijn Lamborghini’s, John Lennon was verliefd op zijn Iso Fidia en filmsterren als Audrey Hepburn en Sophia Loren hadden iets met Alfa Romeo’s. Ja: ook wij zijn fan van Italiaanse schoonheid. In dit artikel vind je daarom onze vijf favoriete Italiaanse klassiekers die vandaag de dag nog steeds barsten van klasse.

Lancia Stratos


De Lancia Stratos was de eerste sportwagen speciaal ontwikkeld voor de rallysport. Er werden in 1973 slechts 400 street-ready versies van geproduceerd, een voorwaarde om met een auto aan rally’s mee te mogen doen in de Groep 4 autosportklasse. Het was deze Stratos die de meest waanzinnige parcours in het World Rally Championship wist te trotseren. De straatversie had net iets minder dan 200 pk, maar woog dan ook slechts 1.000 kilogram. Dit maakte hem een ongelooflijk snelle auto met geweldige handling. De centraal geplaatste, 2418 cc motor was afkomstig van de Ferrari Dino V6.

Lamborghini Countach


De Lamborghini Countach is vernoemd naar het woord dat Italiaanse mannen zeggen wanneer ze een mooie vrouw tegenkomen. De kans is groot dat jonge mannen die tussen de jaren ‘70 en ‘80 opgroeiden, deze auto – tussen de mooie dames – als poster op hun muur hadden hangen. Het prototype van de Countach werd in 1971 aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Genève: de LP 500 Countach. De Countach had deuren die omhoog open gingen en niet zijwaarts, een systeem dat typisch zou worden voor Lamborghini en dat nog steeds gebruikt wordt in de Lamborghini Aventador.

Ferrari F40


Het was de favoriete Ferrari van een hele generatie: de F40. Hij werd in 1987 gebouwd als ultieme sportwagen ter ere van het 40-jarig jubileum van het merk. De F40 werd uiteindelijk de laatste auto onder toezicht van Enzo Ferrari, hij overleed vlak daarna. Een kleine twin-turbo V8-motor gecombineerd met een super-slick aerodynamisch ontworpen koolstof-kevlar body gaf de Ferrari alles wat het nodig had om een topsnelheid van meer dan 320 km/u te bereiken. Met een acceleratiesnelheid van 0-100 km/u net onder de 4 seconden was de F40 één van de snelste productiewagens uit zijn tijd. Sterker nog: het was de eerste productieauto die de magische grens van 200 mph (320 km/u) behaalde.

Alfa Romeo 33 Stradale


Net als bij de Lancia Stratos was de 33 Stradale de wegversie van een veel snellere raceauto. In tegenstelling tot de Lancia maakte Alfa slechts 18 exemplaren van deze beauty. Hij is zo zeldzaam dat de kans klein is dat je hem ooit op de snelweg ziet rijden. Sterker nog: dat je hem überhaupt ooit in het echt zult zien. Het maximaal vermogen van de 33 Stradale ligt op 230pk, maar door de aerodynamische body en het lage gewicht haalt hij nog altijd een topsnelheid van meer dan 260 km/u. De supersportwagen van Alfa Romeo werd gebouwd tussen 1967 en 1969. De wagen is een uitzonderlijk zeldzaam verzamelstuk dat tegenwoordig van eigenaar wisselt voor bedragen rond de € 1.000.000.

Lamborghini Miura


De Miura was met recht een supersportwagen. De mensen bij Lamborghini hadden het idee om een gepimpte V12 in het midden van de auto te proppen, recht achter de bestuurder. Een bizar idee destijds, maar het werkte. Het verbeterde niet alleen de prestaties, maar veranderde ook de meningen over waar motoren het beste geplaatst konden worden in dure auto’s. Lamborghini maakte met de Miura één van de mooiste auto’s van de 20ste eeuw. Onder andere Frank Sinatra, Dean Martin en Rod Stewart hadden een Miura in hun garage staan. En we begrijpen volledig waarom.

Italiaanse beauty’s behoren zonder twijfel tot de mooiste auto’s allertijden. En terwijl ik zelf momenteel nog een Duitse Golf voor de deur heb staan, hoop ik hem ooit toch in te ruilen voor zo’n steigerend paard of een wilde stier. A man can dream, right?