We kennen de jaren ‘80 van Michel Platini, Marco van Basten, de Sony Walkman en de Muppets. Maar, vandaag zijn het de coole auto’s uit die tijd waar we het over hebben. Als er namelijk íets is wat dit tijdperk grandioos heeft doorstaan – en wat anno 2018 nog steeds enorm geliefd is – dan is het wel het grote assortiment aan sportauto’s. We hebben 7 van de coolste auto’s uit de 80’s voor je op een rijtje gezet! Let’s begin!

Ferrari 288 GTO


Als coolness een afspiegeling is van het aantal verkochte posters, dan deelt de Ferrari F40 een eerste plaats met Steve McQueen en Cindy Crawford. We hadden dus kunnen kiezen voor een Ferrari F40, maar de Ferrari 288 GTO vonden we toch een betere keuze. Waarom? Omdat er slechts 272 exemplaren van zijn gemaakt. De auto tikt de 200 kilometer per uur aan in slechts 15 seconden en heeft een topsnelheid van 304 kilometer per uur. In de 80’s was hij dankzij zijn 2.8 liter V8-motor van GTO dus een raceauto van groot kaliber. Juist zijn schaarste maakt hem vandaag de dag een gewild verzamelobject. Zelf een 288 GTO kopen? Dan betaal je daar nu gemiddeld zo’n 2.5 miljoen euro voor. Ka-ching!

Chevrolet Camaro IROC-Z


Één van mijn favorieten aller tijden is de Chevrolet Camaro. Deze derde generatie Chevrolet uit 1982, was aanvankelijk nogal een teleurstelling. Hij zag er goed uit en verkocht best oké, maar de motoren waren niet om over naar huis te schrijven. De beste V8 uit het assortiment, een 5,0-liter blok, had een Cross-Fire brandstofinjectiesysteem en haalde slechts een ellendige 165 pk. Toen in 1985 de IROC-Z werd gepresenteerd, veranderde dat compleet. Hij zag er hetzelfde uit als het 1982-model, maar werd uitgerust met prachtige vijfspaaks 16-inch wielen en massieve Goodyear “Gatorback” banden. De 5.0 liter V8 kreeg daarnaast een upgrade naar 215 pk!

Chevrolet Corvette C4


Zowel de Corvette, als de Camaro behoren vandaag de dag tot de coolste wagens ooit gemaakt. De beruchte C4-generatie van de Corvette kwam echter als een verrassing. In 1963 heeft Chevrolet grote veranderingen doorgevoerd. Dat resulteerde in ruim 51 duizend verkochte exemplaren in één jaar. Ter vergelijking: zo goed heeft geen enkele Corvette het sinds die tijd meer gedaan. Toch was de auto niet perfect, want in het eerste jaar leverde de 5,7-liter V8 maar 205 pk. Dat veranderde in 1992, toen de 300 pk sterke LT1 motoren hun debuut maakten. Onder liefhebbers doen de ZR-1 modellen het momenteel wat beter, maar die zijn dan ook gelijk twee keer zo duur.

Jaguar XJS Coupé


Er zijn veel auto’s die niet op deze lijst staan, omdat ze niet sportief, sexy óf zeldzaam genoeg zijn. Deze tweezitter van Jaguar bezit echter wel ál die kenmerken. Zijn zescilinder produceert meer dan 200 pk (en bijna 300 als je kiest voor de V12) en werd wereldwijd maar 56.000 keer verkocht. Een XJ-S Mark II – uit 1981 met Jaguars nieuwe High-Efficiency Engine – wist een topsnelheid van 250 km/u te bereiken. Dat maakte hem destijds de snelste automaat ter wereld. Momenteel gaat de XJS Coupé over de kop voor gemiddeld 5.000 tot 15.000 euro, maar dat komt vooral omdat het onderhoud van de wagen nogal een pain-in-the-ass – en dus in de portemonnee – is.

Mazda RX-7


De Mazda RX-7 ziet eruit als een neppe Porsche 924, maar dat was ook precies Mazda’s bedoeling. De standaardversie van de sportwagen is voorzien van een krachtige 146 pk-sterke motor. Dat is al best krachtig voor een lichte auto, maar met een turbopakket behoorde zelfs 210 pk tot de mogelijkheden. Al die kracht was alleen niet altijd een voordeel: destijds werden bestuurders van een auto met een turbocompressor in sommige landen door verzekeraars beboet. De RX-7 was door zijn strakke lijnen en krachtige performance echter jarenlang de perfecte auto voor Mazda-liefhebbers. Je koopt een Mazda RX-7 uit de jaren ’80 nu voor ongeveer 8.000 euro.

Pontiac Firebird


Na de “Smokey and the Bandit”-modellen van de late jaren ’70, besloot Pontiac de Camaro-kloon te herzien. Hij kreeg een slanker, plastischer lichaam, pop-up koplampen en een glazen hatchback. Dit werd de bekende Knight Rider Firebird. Toch bleek al snel dat de Firebird behoorlijk wat miste zonder de LED-lampjes, turboboost en Brits sprekende boordcomputer. Het basismodel kreeg een viercilinder “Iron Duke”-motor met slechts 90 pk. Zelfs de V6-upgrade maakte daar maar 102 pk van. Vandaag de dag is de Pontiac Firebird vanwege zijn hoofdrol in Knight Rider een waar icoon, maar destijds werd deze toch meer gezien als een muscle car voor de carlover-on-a-budget.

Volkswagen Golf GTI


Op zoek naar een 1,8-liter viercilinder met 110 pk én heel wat bekijks op straat? Dan is de sportieve Volkswagen Golf GTI de wagen die je zoekt. In de jaren ’80 deed het hij het echter véél slechter dan vandaag. De GTI-versie was een compacte tweedeurs zonder veel ruimte. Hij verkocht zo slecht, dat een assemblagefabriek in Pennsylvania gedwongen gesloten werd. Motor Trend noemde de GTI in 1985 de auto van het jaar, maar veel autoliefhebbers werden wilder van de Jetta. De op de Golf-gebaseerde Jetta werd een icoon uit de jaren ‘90 en werd in onder andere de Verenigde Staten het meest succesvolle voertuig van Volkswagen. In Europa zette Volkswagen echter meer in op de Golf, waardoor de Golf GTI het in Nederland veel beter doet dan de Jetta.

Van de Ferrari GTO tot de Volkswagen Golf, flitsende bakken uit de jaren ’80 zijn er werkelijk waar in elke prijsklassen. Het goede nieuws is dat je vandaag ook gewoon in zo’n klassieker kunt rijden. Tweedehands vind je ze bijvoorbeeld op GasPedaal.nl. Knal Cyndi Lauper aan op je Walkman en ga zelf ook op zoek naar zo’n wonder uit de jaren tachtig!