Hoeveel water moet je drinken tijdens het sporten?

Veel mensen realiseren zich niet hoe belangrijk het is om voldoende water te drinken, en wat het effect hiervan is op onze gezondheid, eetgewoonten en gewichtsverlies. Recente studies tonen het belang van hydratatie aan en benadrukken zelfs hoe het drinken van 2 glazen water voor een maaltijd dieters kan helpen om tot 2,5 kg meer in een jaar te verliezen en dat gezonde gewichtsverlies ook nog eens te behouden. Hebben we je aandacht?

Water bij intensieve trainingen

Wij mensen zijn afhankelijk van water om te overleven. Elke cel, weefsel en orgaan heeft water nodig om te functioneren. Ons lichaam gebruikt water om onze lichaamstemperatuur te reguleren, de spijsvertering te bevorderen, voedingsstoffen te transporteren, gewrichten te smeren en afval te verwijderen. Het is dan ook geen verrassing dat ditzelfde water een must is tijdens intensieve workouts. We verliezen de hele dag door water. Niet alleen tijdens een bezoek aan het toilet, maar ook door zweten en zelfs door alleen maar te ademen! Wanneer we fysiek actief zijn, verliezen we nóg sneller water, wat het aanvullen van vocht nog belangrijker maakt.

“Tijdens een uur trainen kan het lichaam meer dan een kwart van zijn water verliezen.”

Tijdens een uur trainen kan het lichaam meer dan een kwart van zijn water verliezen. Uitdroging leidt tot spiervermoeidheid en verlies van coördinatie. Zonder voldoende water zal het lichaam energie missen en kunnen spieren verkrampen. Drink dus voor, tijdens en na een training voldoende water. Mager spierweefsel bevat meer dan 75 procent water, dus wanneer het lichaam een ​​tekort heeft aan vocht, zullen spieren sneller vermoeid raken. Gehydrateerd blijven helpt de achteruitgang in prestaties, kracht, kracht, aerobe en anaërobe capaciteit tijdens het sporten te voorkomen. Dat glaasje water is dus belangrijker dan je dacht! Wil je er ook nog eens stijlvol bij lopen tijdens de training? Dan kun je altijd nog je bidon bedrukken!

Mocht je nu direct een flinke fles water aan het vullen zijn, dan raden we je aan het rustig aan te doen. Teveel water drinken is namelijk ook niet goed voor je. Wanneer je zoveel water drinkt dat het lichaam het overtollige vocht niet kwijt kan raken, dan kan het natriumgehalte in het lichaam gevaarlijk laag worden. De resulterende aandoening, bekend als hyponatriëmie of waterintoxicatie, kan hoofdpijn, braken, verwardheid, epileptische aanvallen en in sommige (extreme) gevallen de dood veroorzaken. Niet bepaald ideaal!

Hoe veel water moet je drinken?

De belangrijkste doelen van het innemen van water tijdens je workout is het voorkomen van uitdroging. Meer drinken dan je zweer is dus in principe niet nodig. Om erachter te komen of je genoeg drinkt, weeg je jezelf zonder kleding voor en na een typische training. Als je gewicht meer dan twee procent van het startgewicht verandert, moet je van plan zijn om in de toekomst meer water te drinken tijdens je training.

Om te voorkomen dat dit in de eerste plaats gebeurt, beveelt een Amerikaans instituut aan om twee tot drie uur voor een training 500 ml water te drinken. Drink vervolgens ongeveer 20 tot 30 minuten van tevoren nog eens 250 ml. Blijf tijdens het sporten ongeveer elke 10 tot 20 minuten 200 ml drinken. Drink binnen 30 minuten na het voltooien van de workout nog eens 250 – 500 ml. Kortom: neem je gevulde bidon mee naar je training en het komt helemaal goed.