Review: Sleeping Dogs: Definitive Edition

In 2012 werd het onverwacht goede Sleeping Dogs uitgebracht. De open-world actiegame, waarin je werd ondergedompeld in de onderwereld van het Chinese Hong Kong, verscheen destijds op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 en werd een van de grote verrassingen van het jaar. Dit najaar verscheen de opgepoetste versie van het spel voor de next-gen consoles én PC: Sleeping Dogs: Definitive Edition.

Voor wie het originele spel nog niet gespeeld heeft, een korte inleiding tot het verhaal: Je vertolkt in Sleeping Dogs de rol van Wei Shen, een in Hong Kong geboren man die zich – na een aantal jaar in San Francisco te hebben vertoefd – in zijn geboortestad omhoog werkt als undercoveragent. Hij krijgt de taak te infiltreren in een gevaarlijke bende die al tientallen jaren verantwoordelijk is voor het terreur op de Hong Kongse straten.

Grafisch hoogstandje
Toen het crimespel twee jaar geleden uitkwam, stond de hele game-industrie ervan te kijken hoe goed het spel was. Geen geripte Chinese versie van Grand Theft Auto, maar een compleet op zichzelf staande ervaring met een goed geschreven cast en verhaal. Een must-have cinematisch hoogstandje werd de game genoemd, vol ziekelijk goede kung-fu moves en een briljant script. Grafisch gezien was de game daarentegen ronduit slecht in vergelijking met andere games die rond dezelfde tijd uitkwamen. Daar is nu verandering in gekomen. De belichting, de mist, de details; alles ziet er werkelijk waar prachtig uit.

Naast dat Sleeping Dogs: Definitive Edition er grafisch gezien dus flink op vooruit is gegaan (we testten het spel op de PS4, maar op de PC schijnt hij er nóg beter uit te zien), beschik je in deze Aziatische knaller ook meteen over alle downloadbare content die de afgelopen jaren is uitgekomen. Een daarvan is bijvoorbeeld de Nightmare in North Point-content, waarbij de complete stad is omgetoverd tot een horror-setting vol geesten en wezens. Een leuke toevoeging, maar op zichzelf geen reden het spel te kopen.

Kung-Fu fighting in hartje Hong Kong
Terwijl we altijd meer dan verliefd raakten op de settings van de Grand Theft Auto franchise, zijn we dat misschien nog wel meer op het Hong Kong in Sleeping Dogs. Of het de sferische omgeving is, de Chinese bendes of juist de rol van het hoofdpersonage weet ik niet, maar het moge duidelijk zijn dat het genieten is om als undercover door de prachtige straten te rijden terwijl je soms tegelijkertijd de good-guy en bad-guy speelt, al vechtend met alles en iedereen.

Het knokken zelf doet overigens erg denken aan een mix tussen de nieuwste Batman games en Assassin’s Creed. Kortweg bruut, simpel en keihard. Zo zijn er verschillende manieren om je vijanden naar de grond te werken, benen te breken, schedels te verbrijzelen en vingers 90 graden de verkeerde richting op te draaien. Ook maak je handig (en cool) gebruik van de omgeving om iedereen die op je pad komt uit te schakelen. Een enemy elektrocuteren aan een lantaarnpaal? Check. Iemand zijn face frontaal door een hekwerk rammen? Dubbel check.

Nog even in het kort wat je allemaal extra krijgt in de Definitive Edition: Extra missies, boeiende DLC’s, betere controls en flink geoptimaliseerde graphics.

Kopen? Dat ligt eraan…
Zoek je een coole crimegame met toffe RPG-elementen? Dan is Sleeping Dogs een perfecte toevoeging aan je gamecollectie. Heb je het allereerste deel echter al gespeeld, dan denken we dat de toevoegingen en aanpassingen net wat te summier zijn om ook de Definitive Edition aan te schaffen. Dus: nog niet gespeeld? Dan is hij 100% je geld waard. Wel al gespeeld? Even overslaan.

In 2015 staat het vervolg op Sleeping Dogs, Triad Wars, op het programma. Een game die dus nog even op zich laat wachten, maar die we hoe dan ook in onze PS4 zullen knallen dankzij de positieve vibe die Sleeping Dogs bij ons heeft achtergelaten.