Volg deze 7 stappen voor het ontwikkelen van nieuwe gewoontes

Hoe lang duurt het om een ​​nieuwe gewoonte te ontwikkelen? Dit kan variëren van minder dan een seconde tot meerdere jaren. De snelheid van de ontwikkeling van nieuwe gewoontepatronen wordt grotendeels bepaald door de intensiteit van de emotie die gepaard gaat met de beslissing om je op een bepaalde manier te gaan gedragen. In dit artikel leggen we je uit hoe je in 7 stappen een nieuwe gewoonte leert ontwikkelen.

Intensiteit

Veel mensen denken, praten over en besluiten om af te vallen en fysiek fit te worden. Dit kan jaren duren. Op een dag zegt de dokter: “Als je je gewicht niet verlaagt en je fysieke conditie verbetert, loop je het gevaar al op jonge leeftijd dood te gaan.” Plotseling kan de gedachte aan sterven zo intens of angstaanjagend zijn dat het individu onmiddellijk van dieet verandert, begint te trainen, stopt met roken en een gezond en fit persoon wordt.

Psychologen noemen dit een belangrijke emotionele ervaring. Elke ervaring van intense vreugde of pijn, gecombineerd met een gedrag, kan een gewoontegedrag creëren dat de rest van iemands leven kan verdragen. Stel je voor dat je je hand op een hete kachel legt, je krijgt dan direct een intense en onmiddellijke pijn of schok. De ervaring duurt slechts een fractie van een seconde. Maar voor de rest van je leven, heb je de gewoonte ontwikkeld om je hand niet op hete kachels te leggen.

Hoe lang duurt het om een gewoonte te ontwikkelen?

Volgens experts duurt het ongeveer 21 dagen om een gewoonte te breken of een gewoontepatroon van gemiddelde complexiteit te vormen. Gewoonten die ingewikkelder of moeilijker te integreren zijn met je levensstijl, kunnen meer tijd nodig hebben. Drie weken klinkt misschien niet als een hele lange tijd, maar je kunt enorm krachtige gewoonten creëren binnen 21 dagen. Denk aan eerder opstaan, vaker trainen, afspraken beter nakomen of je dagen beter inplannen.

Volg de volgende stappen om een nieuwe gewoonte vormen.

1. Maak een beslissing

Neem eerst een beslissing. Beslis duidelijk dat je je 100% van de tijd op een specifieke manier gaat gedragen, wanneer dat gedrag vereist is. Als je bijvoorbeeld besluit elke ochtend vroeg op te staan ​​en elke ochtend een paar workouts te doen, stelt je je klok in op een specifieke tijd en wanneer het alarm afgaat, sta je onmiddellijk op, trekt je je trainingskleding aan en begin je aan je trainingssessie.

2. Maak geen uitzonderingen

Ten tweede, maak nooit een uitzondering op je nieuwe gewoontepatroon tijdens de eerste weken. Maak geen excuses of rationalisaties. Laat je niet van de haak slaan. Als je besluit om elke ochtend om 6.00 uur op te staan, dien je jezelf te disciplineren om 6:00 op te staan, elke ochtend tot dit een automatisme wordt.

3. Vertel anderen dat je een nieuwe gewoonte ontwikkelt

Ten derde, vertel anderen dat je gaat beginnen met het beoefenen van een bepaald gedrag. Het is verbazingwekkend hoeveel gedisciplineerder en vastberadener je zult worden als je weet dat anderen je in de gaten houden om te zien of je de wilskracht hebt om door te gaan met je resolutie.

4. Visualiseer je nieuwe gewoonte

Ten vierde, visualiseer dat je op een bepaalde manier presteert of je gedraagt ​​in een bepaalde situatie. Hoe vaker je visualiseert en je voorstelt dat je doet alsof je de nieuwe gewoonte al had, hoe sneller dit nieuwe gedrag door je onderbewustzijn wordt geaccepteerd en automatisch wordt.

5. Maak een bevestiging

Ten vijfde, maak een bevestiging die je steeds weer opnieuw voor jezelf herhaalt. Deze herhaling verhoogt de snelheid waarmee je de nieuwe gewoonte ontwikkelt dramatisch. Je kunt bijvoorbeeld iets zeggen als: “Ik sta op en ga elke ochtend om 6:00 uur direct van start!” Herhaal deze woorden als laatste voordat je in slaap valt. In de meeste gevallen wordt je automatisch minuten voordat de wekker afgaat, automatisch gewekt en heb je binnenkort helemaal geen wekker meer nodig.

6. Houd vol

Ten zesde, besluit je door te gaan met het nieuwe gedrag totdat het zo automatisch en gemakkelijk is dat je je echt ongemakkelijk voelt als je niet doet wat je hebt besloten te doen.

7. Beloon jezelf

Ten zevende, en het belangrijkste, geef jezelf een beloning als je je gewoonte volhoudt. Elke keer dat je jezelf beloont, bevestig en versterk je het gedrag. Al snel begin je op onbewust niveau het plezier van de beloning te associëren met het gedrag. Je stelt je eigen krachtveld in met positieve gevolgen waar je onbewust naar uitkijkt als resultaat van het gedrag of gewoonte dat je hebt besloten.