Als je het nieuws een klein beetje volgt kun je er niet omheen: zelfrijdende auto’s stelen wereldwijd de show. Deze autonome wagens moeten er onder andere voor gaan zorgen dat er veel minder ongelukken zullen plaatsvinden en zouden daarnaast het fileprobleem compleet kunnen oplossen. Behoor jij echter – net als ik – in het kamp dat een liefde heeft voor autorijden? Dan kijk je waarschijnlijk iets minder uit naar de dag dat zelfrijdende auto’s onze oude vertrouwde bolides hebben vervangen. En omdat we al zoveel lijstjes zien met wat er nou zo geweldig is aan die zelfrijdende auto’s, doen wij het net even anders. In dit artikel de zeven dingen die jij tegen die tijd het meeste zult missen aan je oude bakkie!

1. Betaalbare auto’s

Geschat wordt dat zelfrijdende auto’s in de nabije toekomst een kostenplaatje van zo’n 100.000 euro zullen hebben. Als je dat vergelijkt met een prima tweedehands auto die je bijvoorbeeld via GasPedaal.nl voor een paar duizend euro op de kop tikt, dan weet je dat we nog een lange tijd te gaan hebben voor we écht autonoom de weg op gaan.

2. Rij-ervaring

Omdat ‘bestuurders’ van zelfrijdende auto’s steeds minder daadwerkelijk auto gaan rijden, komt dit hun kennis en ervaring niet bepaald ten goede. Dat betekent dat wanneer er een grote mix ontstaat van zelfrijdende auto’s en niet-zelfrijdende auto’s, het gevaar misschien juist toe zal nemen.

3. De simpele manier van autorijden

Vroeger was autorijden nog zo eenvoudig. Je stapte je auto in, draaide je sleutel in het contact en knalde je voet op het gaspedaal. En alhoewel we hier op Guytalk absoluut geen tegenstander zijn van nieuwe technologieën, missen we soms gewoon wat old-school charme aan al die nieuwe snufjes. Ik zit helemaal niet te wachten op een start-knop, of een auto die automatisch afslaat tijdens het stilstaan. Nee, geef mij maar gewoon een oude Ford Mustang met een ronkende motor die precies doet wat ik wil, wanneer ik het wil.

4. Het gesprek met de taxi-chauffeur

Ik kan de keren niet tellen dat ik na een avondje stappen heerlijk slap heb geouwehoerd met de taxi-chauffeur naast me. Als we experts mogen geloven zullen de taxi-branches als eerste worden vervangen door chauffeurloze auto’s. Uber en Lyft zijn hier bijvoorbeeld al mee bezig. Dit betekent dus nóóit meer een gezellig gesprek met de chauffeur. In mijn geval zou dat tevens betekenen dat ik veelvuldig in de taxi in slaap zou vallen. Hebben die dingen ook wekkers, denk je?

5. Volledige vrijheid

Autoliefhebbers weten hoe lekker een stukje cruisen met de auto kan zijn. Je verstand op nul, de muziek op standje gehoorbeschadiging en gewoon het gas erop. Er is niets in het leven dat mij meer creatieve ideeën geeft dan een ritje in de auto. Daarnaast kun je met zo’n oude bak die je nog zelf moet besturen gaan en staan waar je maar wil. Ik zie zo’n zelfrijdende auto bijvoorbeeld nog niet de berm in rijden, en je vrachtauto even het stoepje op rijden zit er waarschijnlijk ook niet in.

6. Controle

Zit ik in de auto, dan wil ik achter het stuur zitten. Zit ik als bijrijder naast de chauffeur, dan word ik daar soms zelfs een beetje nerveus van. Te dicht op de voorligger, te langzaam rijden, te snel door de bocht… Autorijden doe ik liever zelf. Met de komst van zelfrijdende auto’s is die controle van hoe hard je rijdt, waar je rijdt en wie je inhaalt volledig verdwenen.

7. Het grote aanbod auto’s

Veel automerken hebben hun ideeën voor zelfrijdende auto’s al gepresenteerd. Eén van de grootste angsten van autoliefhebbers is dat we straks niet meer de keuze hebben tussen duizenden soorten auto’s in alle prijsklassen. Nee, in plaats daarvan kunnen we straks wellicht kiezen tussen twee of drie modellen van ons favoriete automerk. Vergelijk dat met het aanbod van nu, waarbij elke dag duizenden auto’s in alle kleuren en smaken van eigenaar wisselen, en je weet dat we een saai autotijdperk tegemoet gaan.

Gaan zelfrijdende auto’s er komen? Zonder twijfel. Momenteel geniet ik echter nog veel te veel van mijn oude Golf met een slurpende benzinemotor om te kunnen dromen van een futuristisch tijdperk met enkel nog bestuurderloze auto’s. Nog even niet, Tesla. Nog even niet.